امروز: پنج شنبه 03/02/06 ساعت: 04:26:43

ستون فقرات

توصیه های دارویی

شما باید جراح  را از مصرف دارو های خود مطلع سازید. او به شما خواهدگفت چه دارویی را مصرف کنید و مصرف کدام دارو را ادامه ندهید.

اگر به مواد خاصی حساسیت دارید در اسرع وقت پزشک خود را مطلع کنید. به خصوص اگر این حساسیت به نیکل یا کروم است.

از پزشک خود بخواهید توصیه های لازم را در خصوص مصرف داروهایی مانند قرص های مسکن، قرص های خواب آور  آرام بخش و یا داروهای ضد انعقادی به شما ارائه دهد. لطفا یک لیست از داروها و میزان مصرف آنها را که طی سه الی چهار هفته قبل از عمل جراحی داشته اید تهیه نموده و به پزشک خود نشان دهید.

 

آمادگی پیش از عمل

بیمار یا هر فردی که به هر دلیل پس از مراجعه به پزشک به انجام عمل جراحی توصیه می شود خواه این عمل درمانی یا غیردرمانی (اعمال زیبایی ) باشد، نیاز به انجام تعدادی اقدامات ضروری و رعایت مجموعه ای از  دستورات غذایی، دارویی و غیره می باشد که انجام بهتر آنها تاثیر مستقیمی در سلامت وی در حین و بعد از عمل دارد و عدم رعایت آنها گاهی صدمات جبران ناپذیری را می تواند به بیمار وارد نماید .

لذا فرض بر این است که دستورات پزشک همواره به نفع بیماران و خانوده آنان می باشد زیرا سلامتی یک فرد تاثیر مستقیم در سلامتی خانواده وی دارد . بیمار پس از مراجعه به پزشک و پس از تشخیص پزشک متخصص مبنی بر لزوم انجام عمل جراحی ، ملزم به انجام یک سری آزمایشات است که بنا بر سن و وضعیت جسمانی و همچنین نوع عمل متفاوت می باشد و تاکید می شود که این آزمایشات تنها بر اساس ضرورت تجویز شده و انجام آن کاملا ضروری می باشد. حتی اگر فرد احساس کند که از سلامتی فیزیولوژیکی خوبی برخوردار است و مشکلی ندارد باز هم باید این آزمایشات را انجام داد زیرا نتایج این آزمایشات می تواند متخصص بیهوشی را در دادن نوع داروهای مورد استفاده جهت بیهوشی راهنمایی کرده و عوارض داروها را جهت فرد بیمار به حداقل ممکن برساند .

همچنین بیماریهایی که علائم ظاهری مشخصی ندلرند ممکن است بر اثر این آزمایشات نمایان شده که این امر باعث می شود پزشکان تدابیری را در رابطه با فرد بیمار و هرچه بهترکردن خدمات پزشکی اتخاذ نمایند .

انجام رادیوگرافی جهت بیماران با سن بالا و همچنین نوارقلب، اکو، سونوگرافی، چک علائم حیاتی و غیره نیز هریک در جای خویش می تواند ضریب ایمنی عمل جراحی را بالا برده و سلامتی فرد بیمار را تضمین کند چرا که مثلا کنترل فشارخون بیمار یا کنترل قندخون بیماران دیابتیک، تجویز داروهای آرامبخش قبل از عمل جراحی و یا داروهای قلبی جهت افرادی که مشکل قلبی دارند و مواردی از این قبیل می تواند در ارائه یک خدمت بدون نقص به بیمار کمک شایانی کنند.

مورد دیگری که بیمار باید حتما رعایت کند خالی بودن معده قبل از انجام عمل می باشد که نخوردن غذا حدود 6 الی 8 ساعت قبل از عمل و نخوردن مایعات حدود 2 الی 3 ساعت قبل از عمل می باشد. تاکید می شود که این دستورات جدی گرفته شود زیرا در اثر برگشت مواد غذایی از معده ممکن است این مواد وارد ریه شده و علاوه بر انسداد مجاری تنفسی و ایجاد اشکال در تنفس بیمار، باعث ایجاد عفونت ریه ها نیز گردد.

مورد دیگری که جهت آمادگی قبل از عمل باید رعایت شود تمیز کردن موهای محل عمل، قبل از عمل و یا موارد دیگری از قبیل چسب، داروهای محلی و غیره می باشد که این کار باید به طور کامل صورت گرفته و هنگام انجام آن دقت لازم را نمود تا پوست بدن خراشیده یا بریده نشود زیرا این خراشیدگی ها محل رشد میکروب شده و ممکن است این میکروبها به ناحیه عمل وارد شده و ایجاد عفونت نمایند.

مورد دیگر هرگونه زیورآلات، ساعت مچی، دندان مصنوعی و خلاصه هر جسم فلزی که باشد باید از بدن خارج شود زیرا خطر سوختگی در هنگام عمل و در تماس پوست با اشیا فلزی وجود دارد.

مورد دیگر آمادگی قبل از عمل، بیرون آوردن تمامی لباسهای شخصی بیمار و پوشیدن لباس مخصوص اتاق عمل (گان) می باشد که این کار باید به صورت کامل انجام گیرد.

پاسخ دادن صحیح و دقیق به سوالات متخصص بیهوشی کمک شایانی به سلامت بیمار کرده و هرگونه اطلاعات غلط می تواند روند خدمت رسانی را به مخاطره بیندازد.

بیماران محترم باید این نکته را بدانند که پزشک محرم اسرار آنان بوده و هرگز این اطلاعات به جایی بروز نمی کند . حفظ آرامش قبل از عمل کمک زیادی به روند بیهوشی بیمار می کند و بیماران باید آسوده خاطر باشند که در جریان عمل و در حین بیهوشی هیچگونه دردی را حس نکرده و تنها مانند خوابی عمیق به راحتی پس از پایان عمل بیدار می شوند.

نکته دیگر اینکه قبل از عمل باید مثانه بیمار خالی باشد و بیمارانی که لوله ادراری ندارند باید این مسئله را به ویژه رعایت کنند.

در پایان یادآوری می شود که تیم جراحی و بیهوشی همواره مراقب سلامت بیمار از لحظه ورود به اتاق عمل تا لحظه خروج از اتاق عمل می باشند و هرگونه توصیه ای از طرف آنان، به نفع بیمار و در جهت بهبودی وی می باشد.

انجام عمل جراحی روندی است که محدود به یک چند ساعت حین انجام آن نمیشود. این روند از قبل از جراحی شروع شده و تا بعد از آن ادامه میابد. در این مراحل رعایت نکات بسیاری الزامی است. رعایت این نکات امکان میدهد که بیهوشی یا بیحسی بیمار در حین عمل جراحی و خود عمل جراحی با کمترین احتمال مشکلات انجام شود.

 

قبل از انجام جراحی انجام بعضی اقدامات لازم است که مهمترین آنها عبارتند از:

  • چند ساعت قبل از جراحی بیمار باید تمام بدن خود را با آب و صابون بشوید و بعد از آن از هیچ گونه کرم، پماد، لوسیون و موارد آرایشی استفاده نکند.
  • اگر بیمار ناخن مصنوعی دارد باید درآورده شود و تمام لاک های روی ناخن پاک شوند.
  • بیمار در حین جراحی نباید از سمعک، عینک و دندان مصنوعی استفاده کند.
  • تمام جواهرات و حلقه های انگشتان باید قبل از جراحی خارج شوند.
  • یک لباس مخصوص به بیمار داده میشود که بعد از پوشیدن آن به اطاق عمل میرود.

 در حین بیهوشی نباید معده بیمار حاوی مواد غذایی و حتی مایعات باشد. ممکن است این مواد از راه مری به سمت دهان بیمار بازگشت کرده و به درون ریه رفته، موجب خفگی بیمار شوند. پس بیمار از حدود هشت ساعت قبل از شروع جراحی نباید چیزی بخورد یا مایعی بیاشامد. البته در اعمال جراحی اورژانس که فرصت برای مدتی نخوردن و خالی شدن معده نیست متخصص بیهوشی از روش هایی استفاده میکند تا احتمال این عارضه کم شود.

 
 

انتقال به اتاق عمل

بیمار یک الی دو ساعت قبل از شروع جراحی به اتاق عمل فرستاده میشود. انتقال وی به اتاق عمل با تخت یا صندلی چرخدار صورت میگیرد. در محوطه عمومی اتاق عمل، بیمار در یک اتاق انتظار همراه با بیماران دیگر، مدتی صبر کرده و سپس به اتاق اصلی که عمل جراحی در آن انجام میشود فرستاده میشود. اتاق عمل معمولا سردتر از بخش است.

ممکن است بیمار قبل از اینکه به اتاق اصلی عمل جراحی فرستاده شود ابتدا به اتاق بیهوشی رفته تا در آنجا بیهوش یا بیحس شود و سپس به اتاقی که باید عمل جراحی صورت گیرد انتقال یابد. در بعضی بیمارستان ها هم بیمار مستقیما از اتاق انتظار به اطاق اصلی جراحی رفته، در آنجا بیهوشی یا بیحسی صورت گرفته و جراحی شروع میشود. 
در اتاق بیهوشی و یا اتاق عمل، پرسنل درمانی با لباس های یک شکل ولی با رنگ های کمی متفاوت فعالیت میکنند. همه آنها کلاهی پارچه ای بر سر و ماسکی در جلوی دهان و بینی خود قرار میدهند.

 
 


       

تهران، خیابان ولیعصر، پایین تر از اسفندیار، خیابان بابک بهرامی، پلاک 39

کد پستی: 1968654851

تلفن تماس: 57784000 21 (98+)

فکس: 57784120 21 (98+)

پست الکترونیکی: info@tehransutures.com

No.39, Babak Bahrami St., Vali-e-Asr Ave., Tehran 19686, IRAN

Postal code: 19686-54851

Tel: (+98) 21 57784000

Fax: (+98) 21 57784120

Email: info@tehransutures.com